Nejpřevratnější částí nového webu je rozhodně kvíz. V čem tkví jeho unikátnost? Proč je tak převratný? Komu je určen? Jak funguje? Odpovědi na tyto i další otázky si můžete přečíst v tomto příspěvku.
Vlastně téměř všem - od malých dětí, které již umí číst, přes školáky všech věkových kategorií až po dospělé... pro laiky i odborníky. Předpokládáme, že by se mohl stát velmi hodnotnou pomůckou hlavně pro pedagogické pracovníky, jelikož kvíz mohou hrát celé třídy. Žáci mohou o otázkách a odpovědích diskutovat s učiteli, čímž se nejen učí zoologii, ale trénují též logické uvažování. Kvíz není časově limitován, proto lze odpovědi dohledávat i na internetu, což přispívá ke zvyšování počítačové gramotnosti dětí.
Kvíz je nejen vědomostní a vzdělávací, ale i zábavný. Vzhledem k přirozené soutěživosti, kterou děti obvykle oplývají, je pro ně kvíz dostatečně poutavý a tak přitahuje jejich pozornost. Pro zajímavost, při tvorbě kvízu děti vydržely sedět u jeho testovací verze dobrovolně i dvě hodiny.
Na rozdíl od běžných kvízů je tento sestaven na principu počítačové hry, což děti jistě ocení. Kvíz nefunguje tak, že člověk odpoví na všechny otázky a pak se dozví, kolik odpovědí bylo správně... Naopak... Každý má pouhé 3 životy, jakmile o ně přijde, kvíz končí a je třeba hrát od začátku. Pokud se hráč prokouše prvními deseti otázkami, postupuje do dalšího, obtížnějšího, kola (nebo levelu). Tak to pokračuje i nadále. Obtížnostních kol je celkem 10. Je-li hráč úspěšný, může získat i život navíc.
Další skutečností, která náš kvíz odlišuje, je fakt, že není sestaven z pouhých textových otázek, jsou zde i otázky obrázkové, různé spojovačky, mapky atd. Nejunikátnější na kvízu je však množství otázek - k jedné celé hře je třeba 100 otázek, ovšem kvíz jich obsahuje v současné době téměř 1200 (a počet se bude zvyšovat). Otázky jsou rozděleny podle složitosti do 10 stupňů a načítají se náhodně (podle složitosti). V praxi to znamená, že když budete hrát kvíz po druhé, po třetí... budou otázky jiné! Tím pádem jakoby nešlo o jeden kvíz, ale vlastně několik kvízů v jednom!!! Neomezené množství podob kvízu!!! Nebudete hrát dvakrát stejný kvíz, vždy vás čeká jiná skladba otázek!!!
slovní spojovačkaObsahově jde o otázky především ze zoologie, ale několik jich je i s příbuzných oborů, které se zoologie dotýkají. Většina otázek je přímo o zvířatech jako takových, ale jsou se zde i otázky z obecné zoologie. Všechny jsou rozděleny podle obtížnosti do 10 stupňů (kol, či levelů).
A typově? Typově je zde 6 druhů otázek:
1) běžné textové otázky
2) slovní spojovačky - dva sloupce výrazů, kdy je třeba označit dvojice
3) obrázkové otázky, nejčastěji typu "co je na obrázku"
4) výběr z obrázků - ze třech obrázků musíte vybrat ten, který je odpovědí na otázku
5) obrázkové spojovačky - k obrázku musíte ze třech dalších vybrat jeden do dvojice
6) mapy - na mapě světa musíte označit patřičný bod - obvykle kde žije to které zvíře
U každé otázky, kromě slovních spojovaček je uvedeno několik možností odpovědí (vždy nejméně 3). Všechny možnosti je třeba číst, protože se někdy můžou lišit jen nepatrně a to, co na první pohled vypadá jako pravdivá odpověď, nemusí být úplně stoprocentní. Skutečnost, že lze ke každé otázce vybrat z několika odpovědí může občas pomoci a výrazně zjednodušit relativně složitou otázku, ale občas je to i naopak a zdánlivě snadná otázka se stává komplikovanou, jelikož nejedna odpověď se může zdát správnou... Výběr správné odpovědi také připouští faktor náhody... Jste-li již s vědomostmi v koncích, existuje ještě možnost prostě tipnout..., můžete mít štěstí, trefit se a oddálit tak konec v soutěži, případně se přiblížit bonusovému životu.
1) spustíte kvíz a kliknete na "hrát kvíz"
2) u každé otázky vyberete správnou odpověď (pokud se překliknete, může svou odpověď opravit), pak kliknete na tlačítko OK... Na následující stránce vám orangutan ukáže, zda byla vaše odpověď správná, či naopak a následně vás automaticky přesměruje na další otázku. Tento jednoduchý postup se opakuje během celého kvízu.
3) za každou správně zodpovězenou otázku získáte 1 bod (aktuální bodový stav je vidět v horní části)
4) každý hráč má k dispozici 3 životy (aktuální počet je graficky vyjádřené v horní části letícími tukany), po získání 35, 65 a 85 bodů mu bude přičten jeden bonusový život (v dolní části je informace o tom, kolik bodů zbývá k získání nového života)
5) ztratíte-li poslední život, kvíz končí. Dále musíte hrát jedině od začátku (s jinými otázkami)
6) projdete-li všemi 10 koly, vaše zbylé životy se zúročí, každý v podobě 15 bodů
7) bude-li váš bodový zisk velmi dobrý, systém vás vyzve k zápisu do tabulky 50 nejlepších hráčů
8) pokud by se vám kvíz náhodou při hře "zasekl" (obvykle se to nestává), nezoufejte, zmáčkněte klávesu F5 a pokračujte, kde jste přestali
Pokud váš prohlížeč podporuje tzv. cookies, hra bude do toho souboru uložena a lze v ní pokračovat - jakmile spustíte prohlížeč znovu, otevřete kvíz a kliknete na tlačítko "hrát kvíz", načte se rovnou otázka, u níž jste v přechozím pokusu skončili. Začínáte tedy rovnou třeba z 25. otázkou i s dosavadním bodovým ziskem (a také aktuálním počtem životů). Pakliže nechcete ve hře pokračovat a chcete hráz od začátku, klikněte ve spodní části na "hrát od začátku".
Jestliže váš prohlížeč cookies nepodporuje, nebo jsou z bezpečnostních důvodů zakázány, nebude možné v rozehrané hře pokračovat. Bude vždy nutné hrát od začátku.
Když odpovíte správně, dozvíte se to, pokud ale odpovíte chybně, správnou odpověď nezjistíte. Proč to tak je? Důvody jsou dva - jeden ryze herní a druhý řekněme vzdělávací...
Z herního hlediska, bychom zveřejněním správných odpovědí, hru degradovali. Přinejmenším tedy možnost jejího opakovaného hraní - principiálně stejně jako u testů IQ - tam se také správné odpovědi nezobrazují - člověk na ně buď přijde, nebo nikoli.
Ani ze vzdělávacích důvodů se odpověď neobjeví. Připadá vám to postavené na hlavu? Myslíte si, že by to mělo být naopak? My jsme názoru, že je to tak správně... Pokud by se správná odpověď objevila, hráč se ji naučí jen stylem nevýznamového mechanického pamatování (zapamatuje si odpověď, aniž by porozuměl obsahu či významu). Pakliže si ji bude muset např. vyhledat na internetu, je mnohem vyšší šance, že se zapíše do paměti jako znalostní. Na internetu musí dotyčný hledat v textu, čímž nedostává krátkou heslovitou odpověď, ale celý souvislý text, kterému musí porozumět, aby si z něj mohl vybrat to správné. Vzdělávací hodnota tedy tkví ve způsobu získávání informace a reflektuje rozdíl mezi mechanickou pamětí a znalostí (která je upřednostňována).obrázková spojovačka
Cílem kvízu rozhodně není, aby jím byli všichni schopni projít jako nůž máslem. Rozdíly ve znalostech zoologie jsou velké a podle toho musí vypadat i výsledek kvízu - ti lepší se umístí lépe. Pokud bychom připravili ryze dětský triviální kvíz, šlo by o zcela jednoduché otázky, které dítě na 5 minut zabaví, ale nic mu nedají. Kvízem by prošli všichni a všichni se stejným výsledkem - bez rozdílu, zda jde o dítě z MŠ nebo studovaného odborníka. Nic takového u nás rozhodně nenajdete! Naopak, náš kvíz důkladně prověří všechny skupiny lidí a také je bodově nekompromisně rozčlení podle vědomostí. Zkrátka pokud se v našem kvízu podíváte do osmého kola, znamená to, že jste skutečně dobří, jestliže si přečtete otázky kola desátého, můžete se považovat za jednoho z nejlepších. K absolvování celého kvízu (tj. všech 100 otázek) musí být vaše znalosti skutečně výborné.
Krom vědomostní stránky má složitost kvízu i herní význam... Hry jsou stále složitější a složitější, procházíte z levelu do levelu a vše se více a více komplikujete, sbíráte nějaké body a životy atd., ale stejně nakonec vypadnete. Sotva projdete hrou kompletně až k jejímu konci (pokud nějaký vůbec má). A jestliže je hra přeci jen o kousek jednodušší, možná se k samému závěru proderete, ale to se netýká zdaleka všech. Také zde budou lepší a horší hráči - v pořadí odstupňovaní podle získaných bodů. Uveďme si jako příklad obyčejný, kdysi tak populární tetris... Hra je neustále složitější a rychlejší - teoreticky bez konce. Prakticky to tak není, konec přijde ve chvíli, kdy se již bodový zisk nevejde na displej (zobrazeny jsou samé 9 a další bod se již nemůže přičíst, jelikož chybí místo pro další cifru). Jde to, i taková situace může nastat, ale kolik z vás ji na tertisu někdy alespoň vidělo? Kolik z vás se k ní samo dopracovalo? S naším kvízem je to jednodušší, konec má - po 100 otázkách, ale v principu jde o totéž - ať se ke sté otázce dostanou skutečně jen ti nejlepší!